Monday, January 5, 2009

Marah tapi malu sendiri.

Assalammualaikum w.b.t.

Aku rasa bengang yang amat sangat. Aku rasa macam nak sekeh-sekeh Europe & US yang dengan bangganya membekalkan senjata kepada Si Kaparat Yahudi yang menyerang Palestin. Aku rasa marah. Aku rasa sedih hingga menitis air mata. Itu baru apa yang ditunjuk kepada aku di layar tv. Belum lagi bila aku melihat dengan mata kepala sendiri. Aku dapat rasa kemeluapan api dalam hati aku.

Apa yang aku sendiri buat untuk saudara-saudara sesama Islam ku di sana? Aku berdoa selalu untuk kesejahteraan, ketabahan mereka. Tapi adakah hanya dengan doa?? Mana yang kita amalkan waktu setiap kali nak ambil exams di sekolah ataupun kolej yang mana, usaha tanpa doa adalah sia-sia, begitu juga sebaliknya. Dan sangat mustahil lah untuk aku turut sama berperang. Permasalahan ini pernah aku tujukan pada Hakim dan dia kata yang hukum wajib berperang iaitu berjihad tidak jatuh pada kita yang duduk di Malaysia ini.

Then? Apa yang aku buat? Aku rasa benci dengan pemerintah-pemerintah Arab yang hanya goyang kaki dan sembunyi ketakutan apabila dengan seronoknya Yahudi mengebom Gaza dan Palestin sana-sini. Macam bermain game perang-perang lagaknya mereka. Tapi, aku sendiri?? Apa yang aku buat? Aku kadang-kadang dok makan McDonalds, KFC yang terang-terangan menyumbang kepada Yahudi itu. Aku kadang-kadang dengan rasa masyuknya meneguk Coke yang bermacam-macam jenis. Diet la, apelah . Malu. Sungguh malu.


Semalam, selepas baca wawancara wartawan Berita Harian dengan Tun Dr. Mahathir, aku rasa macam bangang. Aku sebenarnya salah seorang penyumbang kepada US & Europe untuk membeli senjata-senjata canggih kepada Yahudi Laknatullah yang menyerang Palestin. Betul kata Tun, " Kalau tak minum Coke, bukan boleh mati pon." Kata-kata yang tajam. Yelah. Orang kata dah biasa makan McDonalds dan KFC dari kecik lagi. So, tak tau macam mana nak get rid tabiat itu. Hey, tolonglah! Nampaknya kita lebih mementingkan perut kita dari saudara-saudara se-akidah kita di Palestin, Lubnan, Iraq?? Mengaku sajalah yang kita ni selfish!

Kata Tun lagi, cukuplah sekadar 20% dari umat Islam di seluruh dunia ini memboikot barang-barang keluran US, ekonomi mereka akan lumpuh. Dan kawan-kawan, mari kita sama-sama tergolong dalam golongan 20% tu jom?? Takkan mati tak makan McD kott??


Highlight: Kalau macam ni, lagi bangga duduk di Selatan Thailand yang rakyatnya dah lama band Coke. Malunyaaaa! Mereka yang tak tinggi pendidikan macam kita pon dah lama boikot Coke dan dah ada kesedaran lebih dulu dari kita. Haih. Malu -_-::

9 comments:

dalilahusni said...

insyaAllah fairuz..dengan memboikot tu je la yg boleh kite buat..mmg susah..yelah,nanti dekat oversea pun,kdg2 kite cenderung nk gune sume bende2 tu..tp takpe..cuba..kita cuba..

miminapis said...

hehe.

"(iaitu) kamu beriman kpd Allah n RasulNya dan berjihad di jln Allah dgn HARTA dan JIWAmu. Itulah yg LEBIH BAIK bagi kamu jika kamu mengetahui." [As-Saff,11]

insyaAllah, kita derma seikhlas mungkin utk mereka. agar sumbangan n derma drp kita mampu meringnkan bebanan mereka. :)

boikot is the one thing kan? hehe. tapi, once kita dh berada di negara yg bukan majoriti penduduknya Islam, mmg kita akn 'boikot' McD, KFC n etc. ;)

alhamdulillah~! :)

Al-Walid Nadly said...

A very good tip for identifying the products to boycott. Every bar-coded product in the market contains its country code included in barcode digits. Please check the barcode of any product before you buy.
Check the first 3 digits from the LEFT.
Example, an Israeli product will have barcode like:

729 3453459070

The following list is given according the priority as the worst at top and then second worst is next.

729-Israel
570 - 579 Denmark

i.e. 570, 571... 579)

zikrilhakiim said...

salam=)fai,bgus entry nih..bcz kta x leh same2 brjhad,kta kena blajo btol2..for the sake of Islam..jom sume,doakn kami y x lepas ni so that bleh ikut jejak korang=)..n moge korg sume cmrlg kat AUS/NZ..insya-Allah

epol said...

yeah..aku sokong..walaupon kita selalu disogok dan dah dididik ngan barang2 biatan as..skarang le masa nak berubah..

Anonymous said...

betul...sedihnya tgk penderitaan saudara seislam kita :(
jom sama2 boikot brg2 israel. btul, x mati pun x guna brg2 diaorg kan

nados said...

yeah,smlm mak ak ckp nak mkn kfc ak x bg!hehe..
jom boikot!!!!

zulreza said...

aku sekarang tengah proses nak boikot..jgn makan pisang kaki ngan kurma name medjool..tu sume tanam kat tanah haram israel

cteym2020 said...

hopefully kite semua same2 istiqamah dlm memboikot ni..sbb dr dulu dh diwar2kn psl suruh boikot ni...tp dok sedap lg telan mcflurry...Astaghfirullahalazim....
teruknya dirini...

plg bengang skrg ni...media esp. TV3 tak stop stop pn iklan brgn yahudi...makin banyak adela....kate nk boikot...tp iklan msh ade....