Friday, November 14, 2008

Kalau harganya rm50, kau beli tak?

Bismillah..

Aku baru nak start baca buku ini. Sirah Nabawiyyah karangan Ibhu Makhtum. Penulis, penyusun- Saffiyu Al-Rahman Al-Mubarakfuri menang Johan Sayembara Penulisan Sirah Nabawiyyah! Aku rasa dialah penulis yang paling hebat. Berjaya memenagi pertandingan dalam menulis sebuah buku tentang Nabi sekalian umat- Rasulullah S.A.W. Bermuka surat sebanyak 733. Melihat kepada angka itu aku termenung dan berfikir bahawa aku sememangnya akan merangkak untuk sampai ke muka terakhir.


Tapi tak mengapa, untuk mu ya Rasulullah:)

Aku masih ingat waktu mula-mula aku jumpa buku ini di Pameran Buku Antarangbangsa di PWTC tahun ini di sebuah gerai yang agak kecil. Tidak ramai pengunjung di situ. Yelah. Kedai buku-buku agama, siapa yang nak datang kan. Aku sudah banyak kali berpusing-pusing di tempat yang sama. Alhamdulillah, Allah berhentikan langkahku di penjuru kedai itu. 50% diskaun! Mataku tidak menipu. Benar. Buku ini ada diskaun 50%! Dari rm50 kepada rm25! Tanpa berlengah, aku ambil cepat-cepat. Banyangkan buku setebal 700 lebih muka surat beharga rm25 dan mempunyai hardcover. Aku meraba-raba sekeping kertas dalam beg aku.
Karaktor Si Jahat dan Si Baik mula bermain-main di kiri-kanan ku;

Si Jahat: "Ahh.. Banyak lagi yang ingin dibeli dalam list ni. Macam mana kalau duit tak cukup?"

Si Baik: "Tapi inikan buku Sirah Nabi yang paling lengkap, takkan kau
tanak beli?"

Si Jahat: "Ala.. Beli lain kali pun boleh.. Bukan penting sangat pun kalau nak dibandingkan
list buku-buku yang kau nak beli tu"

Si Baik: "Penting
jugak lah! Mana boleh tak penting. Inikan buku tentang ketua kita, manusia agung."

Si Jahat: "Kau kan dah
planned semua. Nanti kalau dah betul-betul cukup duit kau beli la bila jumpa lagi."

Si Baik: "Tapi ini harganya rm25. Mana nak jumpa kat tempat lain."



Si Baik dalam hati menang pada hari itu. Alhamdulillah. Betapa Allah SWT sayangkan aku, gerakkan hatiku untuk membeli buku ini. Walaupun dialog terakhir itu berbunyi agak kejam dan selfish. Tapi aku bangga juga. Berlawan dengan nafsu dan syaitan, akhirnya iman gembira beroleh kemenangan. Alhamdulillah, ya Rabb.

Pernahkan anda melalui saat yang sama? Novel-novel cinta Inggeris yang indah-indah, majalah-majalah artis yang banyak gambar wow, serta komik-komik yang kelakar memang tak dapat dinafikan menarik hati. Tapi bahagian hati yang mana? Nafsu atau Iman?


'.. Wahai manusia! Sesungguhnya kezalimanmu bahayanya akan menimpa dirimu sendiri; itu hanya kenikmatan hidup duniawi, selanjutnya kepada Kamilah kembalimu, kelak akan Kami kabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.' Surah Yunus: 23.

Sampai sekarang aku masih ragu, kalau buku ini rm50, aku akan beli tak?? Tiada jawapan untuk persoalan itu. Macam mana kalau karaktor Si Jahat menang dengan dialognya yang terakhir? Aku mungkin tak kan jumpa buku itu lagi dan kalau jumpa pun, aku akan belikah?


'Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda-gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak-keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu.' Al-Hadid: 20.

Iman, iman.. Tolonglah menang setiap masa ya.. Please..

11 comments:

Amirah Zayanah said...

tetap kan lah iman ku, ya Allah.
amiinn

Anonymous said...

:) aamiiiin

S.U.Z.E.R.A.I.N said...

::kan bagus klu "si baik" itu menang selalu.. jadi baik je kita semua..xda la bom sna sni..

Fairuz Sallehuddin said...

aizat tak abes2 isu bom bersama budak2 laki KMS yang lain.
Harap maklum.hehe.

Bukan Bidadari said...

hope si baik always menang,amiin

Nadly said...

Lumrah le kalo hati kite sntiasa b'bolak-balik.

Fairuz Sallehuddin said...

betul. itu mmg fitrah manusia biasa macam kita. tp bila time iman itu menjatuh, dapat naik semula dgn kadar yg cepat.amin2

Anonymous said...

jeles arghh..buku murah..kalo 50 pun aku beli...
kat korea buku mahal..import..
kalo buku tulisan korea, konpem aku tak beli...tak berapa nak faham ayat berbelit...huhuhu
jeles..jeles...

Anonymous said...

jeles arghh..buku murah..kalo 50 pun aku beli...
kat korea buku mahal..import..
kalo buku tulisan korea, konpem aku tak beli...tak berapa nak faham ayat berbelit...huhuhu
jeles..jeles...

Anonymous said...

but if u have already bought slightly same book, maybe jilid je yg berbeza, n u haven't finished reading it yet, would u buy this 'book'? n one of the factor of xbeli buku ni adelah sebab xabis bace buku sebelumnya n not because of it's price..does this mean that our iman kalah?

Fairuz Sallehuddin said...

Of course I wouldnt buy the book since I haven't finished the 1 I did bought. This post is about how much our love to the very lil amount of money compare to the book that can help us knw better about our Great Leader, Rasulullah SAW. Tp, if u want to buy pun ok apa. lain buku, lain isi, boleh tambah ilmu kann..