Saturday, November 15, 2008

Hambar!

A: Hari aku hambar gila hari ni.

B: A'ah. Bosan gila. Semua episod cerita tu aku dah tengok.

A: So, apa plan kau harini?

B: Entah. Dok melangut je la. Kau?

A: Aku pon dok melangut je la kott. Berangan ke..

B: Good idea!


Hambar. Kenapa kita merasa hambar? Kenapa kita merasa bosan? Sedangkan banyak benda, banyak perkara yang kita boleh buat. Betul! Tanggungjawab, dah pikul semuanya?
  • Kepada Allah Taala. Dia tak rugi pun kalau kau tak doa, tak solat, tak puasa. Dia cukup tanpa kau. Tapi, kau cukup ke tanpa Dia? Come on lah. Dia dah bagi guide pada kita semua. Al-Quran. Baca lah walaupun 1 ayat seminggu. Bukan susah sangat dari stalk blog orang tak berhenti, apa yang ada kat Facebook atau YM 24/7?
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. 2:45.
  • Kepada Rasulullah S.A.W. Selawat kepada baginda. Kedekut sangat ke nak rembeskan beberapa titis air liur kau untuk berselawat kepada baginda, sahabat-sahabat dan kaum kerabat nya? Daripada kau cakap dengan kawan-kawan kau benda yang tak berfaedah. Kononnya semua nak updated. Tak nak ketinggalan gosip-gosip hangat. Padahal buku sirah nabi tu pun kau merangkak-rangkak nak habiskan. Majalah-majalah artis Barat bukan main lepas kau, aku, lepas aku, kau. Tunggu giliran sampai ke tangan.
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. 33:56.
  • Kepada ibu-bapa. Ayah pergi kerja, Mak duduk rumah. Mak kau angkat kain, sidai kain, masak dan 1001 kerja rumah lagi ada kau tolong? Kau seronok duduk depan laptop berjam-jam lamanya atau pegang remote Astro, cari channel yang best-best. Ataupun kalau Mak kau kerja, ada kau masak untuk mereka yang akan pulang keletihan?
Iaitu Syurga yang kekal yang mereka akan memasukinya bersama-sama orang-orang yang mengerjakan amal soleh dari ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka serta anak-anak mereka; sedang malaikat-malaikat pula akan masuk kepada mereka dari tiap-tiap pintu. 13:23.
  • Kepada jiran tetangga kau. Dah-dahlah jadi individualistik! Ambil tahu hal mereka. Setidak-tidaknya bertegur sapa atau lebih baik ziarah-menziarahi mereka. Kau tak habis-habis dengan kerja. Pergi pagi, balik malam. Sabtu dan Ahad konon-kononnya hari untuk kau berehat. Tapi jiran tetangga kau sakit, mati kau tak ambil peduli asalkan tak kacau periuk nasi kau.
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri. 4:36.
  • Kepada saudara-saudara se-Islam kau. Memanglah kau tak kan dapat pergi berperang bersama mereka di Palestin sana mahupun di Selatan Thailand, tapi cukuplah doa kau panjatkan untuk mereka. Ada kau buat? Atau pun kau terus lipat sejadah selepas bagi salam masa solat?

Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina. 40:60.
  • Kepada kau sendiri. Kau kata Melayu tak maju, macam ni lah bangsa Melayu. Padahal kau turut menyumbangkan kemerosatan kepada bangsa kau. Kau bergaduh dengan bangsa lain. Menjerit sana-sini entah apa-apa. Kau kejar ilmu-ilmu akademik yang kau rasa akan menaikkan pangkat kau, melambakkan lagi duit kau. Ilmu-ilmu agama, soal dosa-pahala kau tolak tepi. Aku tanya kau sendiri, apa kau nak jadi? Berangan tak habis-habis.
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan kebijaksanaanNya ialah kejadian langit dan bumi dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan. 30:22.

Hasil nukilan aku ketika tengah confiuse, tercari-cari dan Allah temukan aku jawapannya. Thank you Allah! Alhamdulillah. Tanggungjawab-tanggungjawabku, bersedialah untuk ditanggung!

P/s: Sorry, kali ini aku agak emotional. Rasa menyampah dengan diri sendiri. Rasa bodoh dan tak berguna:(

11 comments:

Anonymous said...

fairuz,i have this one jiran,
when we see him outside kan(him or the wife la),
we tried to greet them,
the thing is they will cepat2 masuk rumah whenever they saw us or the other jiran approaching.

bukan salahku x tegur THAT family da lpas tu.
hehe

Bukan Bidadari said...

credits to you fai,moga kta sume diberi taufiq dan hidayah agar menjadi hamba-Nya yang bertaqwa..amiin=)

moga diri anda,dirimu dan diriku semakin bertaqwa kepada-Nya..

Fairuz Sallehuddin said...

nunie: Keep approuching them. Tunjukkan kat derang yang korg tak individualistik macam derang. Mungkin derang ade history dgn jiran2 derang sebelum ni.
*aku nak berfikiran positif je:)

alina: Ameen2... Ya Allah, tuhan yang membolak-balikkan hati. Tetapkanlah hati kami dalam agamu-Mu.

Amirah Zayanah said...

yes, doa dan doa.
kite belum fly,
banyak benda belum lepas lagi :)
insyaAllah :D
semua nya selamat.

Anonymous said...

tak bek kata diri bodoh...huhuhu..
cara nak tenang..
"mengigatiNya hati akan menjadi tenang"

Anonymous said...

'kau' ditujukan pada siapa?terasa la lak... hehe~

mungkin jiran nunie tu xsombonk, cme die xbiasa kot n maybe belum sampai masa2nya lagi.. xleh approach sgt nanti die rase cam busy body, n maybe die nak privacy kala ini..kiter xtau kan..=)

n i think one of the reasons lepas semayang terus lipat sejadah sebab they don't have courage to keep praying..i mean berdoa..kadang2 doa itu xdimakbulkan atau lambat n tu pasal org give up doa..including me..sometimes..=(
motivate me tolong.. =(

Fairuz Sallehuddin said...

Allah berfirman "berdoalah kepada-Ku nescaya akan Ku perkenankan.". Perkenankan macam mana?? Ada 3 cara:
1) Masa tu jugak.
2) Ditangguhkan.
3) Digantikan dgn yang lebih baik.

So, kalau pk2, Allah akan makbulkan doa kita in anyway. Asalkan kita betul2 ikhlas & sabar. K..

Fairuz Sallehuddin said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

may we Alah in HIS love
love ths post!

Anonymous said...

may we in Allah's love always
live this post..
*typing error in last post*

umaq_eiman said...

boleh saya tanya.

bagaimana nak sentiasa berfikiran positif sedangkan setiap detik perkara negatif mengekori kita?