Sunday, July 26, 2009

Ilmu itu best!


Malasnya nak pegi lecture. Malasnya nak baca buku. Malasnya nak recap apa yang aku belajar tadi. Tutorial tak wajib, tak payah pegi pon takpe ni. Assignments ni tak payah hantar, tak payahlah susah-susah aku nak buat..

Kadang-kadang hal-hal macam ni selalu bermain dalam benak aku tambah-tambah bila pagi-pagi yang mana perasaan mengantuk itu dirasa lebih priority.

Muslim yang sejati takkan berdialog seperti di atas. Muslim yang sejati itu kan nakkan ilmu pengetahuan yang luas merangkumi ilmu dunia dan akhirat. Muslim yang sejati itukan menguruskan urusan-urusannya dengan baik dan Muslim yang sejati itu menguruskan masa dengan bijak sebijak-bijaknya. Usrah petang semalam kami belajar tentang 10 Fair Dinkum Muslim - 10 Ciri-ciri Muslim Sejati karangan Imam Hassan Al-Banna.

Dalam satu majlis ilmu yang lain, aku diberitahu bahawa ilmu itu sifatnya didatangi. Ilmu takkan simply datang kepada kita tanpa kita berusaha ke arahnya.

Dalam usrah malam tadi, kami bukak Quran 58:11, cadangan Ain:

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.

Banyak lagi ayat-ayat dalam Quran dan Hadith yang menyatakan kepentingan ilmu.

1. "Apabila engkau melewati taman-taman surga, minumlah hingga puas. Para sahabat bertanya, `Ya Rasulullah, apa yang dimaksud dengan taman-taman surga itu?' Rasulullah menjawab, `Majlis-majlis ta'lim'." (H.R. Ath-Thabrani).

2. "Sedikit ilmu (fiqih) lebih baik daripada banyak ibadah (sunnah). Cukup bagi seseorang ilmunya bila dia mampu beribadah kepada Allah (dengan baik); dan cukup bodoh bila seseorang merasa bangga (ujub) dengan pendapatnya sendiri". (H.R. Ath-Thabrani).

3. "Orang yang paling pedih siksaannya pada hari kiamat ialah seseorang `alim yang Allah menjadikan ilmunya tidak bermanfaat". (H.R. Al Baihaqi).

Jadi apa lagi kawan-kawan, marilah pergi ke kelas dengan Bismillah dan senyuman :)

11 comments:

nunie.cookiemonster said...

thanks fai, i'll always remember this whenever i feel lazy later. ;)

Dalila Husni said...

insyaAllah..sama2 kita rajin jom!

FiTRee said...

kalau xnak g klas dgn alasan nak jade pandangan ok x?keliling kot, even tutor sndri..

zikrilhakiim said...

fai,yup3..ilmu tuh best saangat bestt!!jom,menuntut ilmu smpi ke liang lahad=))

Amirah Zayanah said...

semangat nak start class esok! sem 2, bring it on! :)) thanks fai.

:: abdussolehin :: said...

hehe..terase ngan post anda.malu sendiri.adeyh..

lutfi belwael said...

thank you (:

fusuna said...

good one!!
bagus rajin2 p kelas~

anis shafikah said...

semoga istiqamah begitu Fairuz :)

Anonymous said...

lost mine too

mealiella said...

salam fai =p

sgt excited pegi class bl naik 2nd year ni.
hope this kind of feeling will make us to be a better muslim student.
may Allah swt bless.