Tuesday, September 8, 2009

Kanak-kanak & kegemaran mereka.

Duduk di Palmy yang penuh dengan seniors postgrad lebih dari undergrad menyebabkan aku dikelilingi oleh anak-anak kecil. Ahad pula menjadi cikgu Iqra' membolehkan aku bergaul dengan kanak-kanak international yang lagi keletah dan open.

'Sister, look!'

Dhoha buat mata juling.

'Kak Faiyuz, look at me!'

Farah menari-nari atas sejadah. Penat marah dan ugut cakap bontot bisul kalau suka main atas sejadah. Tapi dia degil jugak. Ces. Tak makan saman.

'Look!'

Najmi pelat-pelat panggil aku. Selepas dipandang, dia menari ballet sambil menyebut nama Dora dan Diego. Aku pon tunjukkan kehebatan aku menari ballet 3pusingan dengan berdiri guna ibu jari. Hehe.

Afrina pulak ajak tengok Youtube Hannah Montana Sitcom. Baru aku tau Hannah Montana dan Miley Cyrus orang yang sama. Haha. Tertipu jugak aku dengan lakonan dia.

Ashraf dan Afiq ajak main wrestling. Ni yang paling best tapi berisiko tinggi. Selamba je dieorang tumbuk, pijak-pijak belakang aku, aku yang kuat tanpa mengalah pon belasah dieorang balik cukup-cukup walaupon aku tau aku pasti akan kalah.

Tapi tadi iftar di Masjid Massey, masa tunggu nasi dihidangkan, aku tadarrus sekejap. Tiba-tiba, ada seseorang kuis bahu aku. Aku pandang. Seorang budak bertelekung memegang Quran. Aku yakin dia seorang Pakistani.

'You want to read Quran in front of me?'

Dia mengangguk.

' What page you want to read?'

'I think this page,' sambil tunjuk Surah Tin.

'Where do you learn reading Quran?'

'I always go to Sister Sal's house at 330 after school.'

Dia pon membaca Surah Tin depan aku dengan lancar. Salah dua tempat je. Aku kagum. Lupa nak tanya nama dia, tiba-tiba nasi briyani Pakistani dah sampai. Makan time!

Di Malaysia, media sibuk buat rancangan itu, rancangan ini untuk jadikan budak-budak artis dan penyanyi. Harap-harapnya satu masa nanti akan lahir budak-budak yang hobinya: Saya suka baca Quran. Ameen :)

Tadi ada seorang brother bagi aku notes ni. Aku yang mintak supaya dapat distributekan to kawan-kawan kat sini. Siapa-siapa yang berminat, ambiklah okay. BTW, jzkk Afnan.



Selamat membaca Quran dengan tajwid yang betul kawan-kawan :)

7 comments:

anis shafikah said...

subhanaallah,moga usaha terus thabit ukhti syg :)
long time tak update,skali dah update teruja baca :p

a.y.u said...

sejuk hati bila budak2 datang nak tasmi' Al-Quran kan?
ingt perasaan tuh masa penah ajar budak2 mengaji..

Miss dizzy said...

alangkah bestnye kan klu malaysia ada budaya baca quran yg tinggi... *berangan jap* =D

caliphkaai said...

this is my first time looking at a glance tajweed in english.

awesome!

MiSs^iJa said...

fairuz, aku kagum sgt dgn hg ;) best baca story hg dgn budak2 ngaji hg tu.

Unknown said...

Salam.

Saya ambil tempahan sehingga 16 SEPTEMBER. T-shirt tersebut akan dihantar ke New Zealand.

Sutera Maya said...

salam...
fairuz...kite sgt rindukan ko skarng ni....